Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Kiegészítők – több vagy kevesebb? - Carcassonne 2.

Carcassonne-ból sosem elég, és aki egyszer kipróbált egy kiegészítőt az meg sem fog tudni állni, most nézzük meg a hátralévő, nagydobozos bővítményeket, amelyek sok meglepetést tartogatnak.

Az ötödikként érkező Apátság és polgármester kisebb kiegészítő elemek gyűjteménye, ami sokkal inkább az alapjáték taktikai szellemében készült, az előző két bővítmény. Kaptunk apátság lapkákat, amelyek amolyan dzsókerként rakhatóak be az ellehetetlenített lyukak betömésére, fölfújt nadrágú polgármester figurákat, amelynek erejét a várban található pajzsok száma határozza meg, vannak játék közben parasztot felszabadító istállók, és értékelés után rögtön továbbmozgatható szekerek. Egyszerű, mégis nagyszerű kis mini-kiegészítőket csomagoltak össze nekünk, amiket külön-külön bevezetve csavarhatunk egyet minden partinkon.

Az előzőhöz hasonló gyűjteményként funkcionál a Gróf, király és szentély kiegészítő is, azonban ezúttal változatos figurák helyett a lapkák vannak többségben. Első lehetőség a Király és a Rabló lovag lap megszerzése, ami a Catan bónusz pontjaira hajazva, a leghosszabb út, illetve a legnagyobb vár tulajdonosának ad a játék végén extra pontokat az összes megnevezett, befejezett épület után. Öt szentély lapkára amolyan ellen-szerzetes eretneket helyezhetünk, kihívva ellenfelünket egy párbajra, amit az nyer, aki előbb befejezi spirituális épületét (ilyenkor a másik nem kap pontot). Kapunk egy szintén mini-kiegészítőből összegyűjtött elemet, a folyót, amit a játék elején felépítünk, és a későbbiekben csak „útban” lesz mindenkinek, mindenesetre egy kis víz feldobja a tájképünket. A legnagyobb elemként kapott címszereplő Gróf és Carcassonne nagy vára kiegészítés. Kis lapkákból összeépítünk egy nagy várat, amiben négy kisebb terület kapott helyet: kastély, kovácsműhely, katedrális, és a piac. A játék során bármikor a játékos kivált egy értékelést, de maga nem részesül belőle, akkor egy ember a nagy vár egyik hozzá tartozó épületébe helyezhet.  Amikor bármilyen értékelés bekövetkezik, akkor a hozzá tartozó épületből kiküldhetjük alattvalóinkat (értelemszerűen a pont megszerzése érdekében), így befolyásolva minden pontozást. A gróf szerepe annyiban ki is merül, hogy minden várba berakott emberünk után átmozgathatjuk, és ő ilyenkor az adott épületben tartózkodókat visszafogja, tehát őket nem lehet kiküldeni, amíg az várúr ott tartózkodik. Alapjában véve jó kiegészítő lenne, viszont a gróf és a nagy vár játékelem rettentően lehúzza a többit, szerény véleményem szerint elég felesleges és zavaró a játék jól ismert stílusához viszonyítva.

A sok komolykodás, mindenféle különleges bábú és taktikus szabályok után a Carcassonne kicsit kibújt a bőréből és a Katapult kiegészítővel egy mókás pari játékot oltottak az eredetibe. Kapunk piaccal jelölt terület lapkákat, amelyeket lehelyezve egy külön katapult-forduló veszi kezdetét. Ennek során a játékosok sorban a játékhoz kapott, leegyszerűsített katapulttal hajtanak végre egyet a négy feladat közül. Az első tortacsata névre hallgatóban kilőtt lapkánkkal megpróbálunk eltalálni táblán álló, ellenséges alattvalókat, hogy azt levehessük. A másodikban, a csábításban, közel lőve igyekszünk közel lőni ellenfelünk egyik bábujához, hogy azt kicserélhessük sajátunkra. A harmadikban a piac lapkához igyekszünk minél közelebb lőni, 5 pontért cserébe, míg a negyedikben szintén ennyi bónuszért igyekszünk, hogy elkapjuk ellenfelünk lövését. A dolgot nem kell igazán komolyan venni, aki folyton igazgatja a lapkákat, hogy szép rendben legyenek, annak biztos nem jön majd be, hogy a szabályok szerint kell földúlnunk a játékteret, ellenben így sokkal könnyedebb parti játék válhat a Carcassonne-ból.

Végül, de nem utolsó sorban a nyolcadik kiegészítőként jelent meg a Várak, hidak, vásárok, ami ismét egy kis gyűjteménynek tekinthető, vegyük is sorra melyik mit nyújt a játékosoknak. A gyengébb végérő kezdve, még egy új táj, amit a lapkákon fölbukkanhat, a vásár, amivel egy külön licit kör következik, aminek keretei közt egy egykörös licitben vásárolhatjuk meg pontjainkért cserébe az elkövetkező körök lapjait. Jó ötletnek tűnhet, de teljesen felesleges játékelem az aukció, hiszen teljesen egyértelműek a lapok értékei, és csak ha nem jön föl valami különleges kombináció, akkor csak felesleges időhúzás a plusz elosztási forduló. Na, de nincs veszve minden, hiszen a második játékelemként kapott hidak már sokkal jobban működnek, ezzel megszakadt utakat folytathatunk át városokon és bármilyen zavaró táj elemen. A harmadik és legjobb címszereplő egyértelműen a vár, amivel nagyon jó taktikai elemek nyílnak meg a játékosok előtt. A vár lapkákat a kis „babvárakra” építhetjük rá, és ezután az őt körülvevő hat mezőre kell figyelnünk, ugyanis ha ezekhez kapcsolódva bármilyen építkezés befejeződik, akkor a vár tulajdonosa is megkapja az érte járó pontokat. Kiváló trükközési lehetőség a nagy várak mellé települni, hogy mi is részesüljünk a dicsőségben, és haszonban.

Sok-sok új szabállyal és játékelemmel bővült eddig a népszerű Carcassonne sorozat, a bemutatott nagydobozos kiegészítők mellett számtalan mini-kegészítővel. Szinte biztos, hogy nincs megállás, 2012-re is több nagy (Gabonakörök, pestis és alagutak) és kis kiegészítővel készül a kiadó, csűrve-csavarva az egyébként magában is kiváló társasjátékot.

1 Tovább

Kiegészítők – több vagy kevesebb? - Carcassonne 1.

A társasjátékok bővítésének dilemmája még mindig fönnáll, hiszen az ember szívesen frissíti föl kedvenceit egy-egy újabb játékelemmel, mégis a számtalan kiadott kiegészítő közt elveszve sokszor az ember nem is tudja, merre kapjon. A sorozat első részében már szó esett a nagy klasszikus Catan telepeseiről és az újabb sikerjátékról, a 7 Csodáról, és ez alkalommal a Catan melletti legismertebb úttörőről, a Carcassonne-ról kell szót ejtenünk, ami a játékok világában majdnem a legtöbb bővítményt kapta meg az eredeti játék 2001-es megjelenése óta. Az Év játéka díjas francia „tájépítő verseny” kiegészítői mindenütt nagy népszerűségnek örvendenek, azonban hazugság lenne, ha azt mondanánk, hogy mindegyik tökéletes lett és megéri a pénzét,  így most egyfajta útmutatóként, nézzük meg sorban, melyik mit nyújt a játékosoknak.

Elsőként érkezett a Fogadók és katedrálisok névre hallgató bővítmény, amiben bizton mondhatom, hogy minden Carcassonne rajongó meg fogja lelni az örömét, ugyanis szinte ugyanazt nyújtja, mint az alapjáték, csak kicsivel többet. Először is dobozban lapul egy plusz, szürke figurakészlet arra az esetre, ha hatan szállnánk harcba, valamint minden játékos kap egy nagy figurát, ami az értékelésekkor kettő kisebbnek felel majd meg. A 18 új lapkával két új játékelem kerül a játékba a címben említett fogadók és székesegyházak, amelyek egyfajta szorzóként szerepelnek, előbbi a befejezett utunk pontjait duplázza meg, az utóbbi pedig a kész várakban ad plusz 1 pontot minden területért és címerért. A kiegészítő igazi előnye, hogy változatosabb lapkákból építkezhetünk, és az alapjátékhoz képest a felértékelődött utakért és várakért ádázabb küzdelem folyik, amibe sokszor döntő lehet, hogy hova helyezzük a kettőt érő, nagy alattvalónkat.

Egy évre rá már második Carcassonne bővítés, a Kereskedő és építész, ami új figurákkal és egy „kereskedelmi” pontszerzési lehetőséggel fűszerezi az alapjátékot. Alattvalóink mellé új segítőként érkeznek az építészek, akiket útra vagy várra helyezve tudjuk a „duplázás” akciót kihasználni. Amikor egy olyan építményt bővítünk, amin egy építész bábúnk áll, akkor rögtön húzhatunk és rakhatunk le egy újabb terület lapkát. A másik figura a disznó, ami a mezőkre lerakott parasztokat segíti, ezzel a végső pontozásnál három helyett négy pontot kapunk minden mezőnkön lévő, befejezett várért. A bábuk mellett az új terület lapkáinkon három féle kereskedelmi árú jele is látható a várakban: bor, búza és textil, amelyeket mindig a várat befejező játékos kap meg. A játék végén minden játékos, aki egy adott áru típusból a legtöbbet gyűjtötte, kap 10-10 pontot, így ez is egy fontos lehetőséget biztosít a pontszerzésre.

A mesés középkort idézi meg a harmadik kiegészítőnk, a Hercegnő és a sárkány, amiben az újdonságok sok gonoszkodásra adnak lehetőséget. A legfontosabb játékelem a sárkány figurája, amit egy vulkán lap lerakásával tudunk játékba hozni, hogy később egy-egy sárkány ikonnal jelölt lapkával útjára indítsuk. Amikor ez utóbbi lap kerül lerakásra, a játékosok sorban mozgathatják a sárkány figurát egy-egy mezővel arrébb, összesen hat lépésig, aminek során minden érintett alattvaló (vagy más kiegészítőből származó bábu) visszakerül tulajdonosához. Ez alól csak a másik figura, a tündér nyújthat oltalmat, akit egy saját alattvaló lerakása helyett tudunk magunkhoz hívni. Ez nem csak azért előnyös, mert megvéd a sárkány pusztításától, hanem az általa érintett értékeléseknél is plusz pontokat ad, illetve aktuális pártfogóját minden kör elején megadományozza egy ponttal. A figurák mellé a lapkákra nyomtatva érkezik még a címben szereplő hercegnő, akivel lerakója elűzhet egy lovagot a várából, valamint egy mágikus kapu, amivel alattvalóinkat más lapokra is áthelyezhetjük. Összességében sokrétű, több játékos esetén szinte kötelező kiegészítő, hiszen a sárkány ámokfutása megbontja a hosszú várakozást a sorra kerülésig.

Ha a Hercegnő és a sárkány-ra azt mondtuk, hogy taktikus és támadó játékot kíván tőlünk, akkor a Torony kiegészítővel együtt el kell gondolkodnunk, hogy miért nem valami harci stratégiai társasjátékot választunk inkább. De a viccet félretéve a kiegészítőkkel együtt egyre jobban távolodunk a békés, építkezős játék műfajától, viszont ebben a kategóriában az egyik legjobban sikerült darab egyértelműen a Torony lett. Kapunk kis, natúr torony elemeket, valamint új lapkákat, amelyeken alapok láthatóak az új építményeinkhez. Minden körben egy alattvaló lehelyezése helyett választhatunk egy torony akciót, amellyel egy alapra ráhelyezhet egy elemet, egy már meglévőt növelhet, vagy egy saját figurájával lezárhatja azt. A torony építésének segítségével foglyokat ejthetünk olyan módon, hogy a levehetünk egy ellenséges figurát a torony pontjától vízszintesen és függőlegesen egy vonalban lévő lapkákról, olyan hatótávolságra, amilyen magas ez az építmény. A rabul ejtett embereket fogolycserében kiválthatjuk, vagy 3 győzelmi pontért megválthatjuk. A térbeli építkezés miatt kicsit más síkban vagyunk kénytelenek gondolkodni, és az ember tartalékok fosztogatása sokszor nagy fejfájást tud okozni, ráadásul mindezek mellé még egy pöpec lapkatartó torony is helyet kapott a kiegészítőben.

Első nekifutásra ennyi, de nem kell sokat várni és bemutatjuk a többi Carcassonne kiegészítőt, jönnek még apátságok, grófok, katapultok, hidak, és még sok-sok minden.

0 Tovább

Kiegészítők – több vagy kevesebb? 1. rész

Egy kisebb szünet után egy nagyon fontos társasjátékos témával szeretnék foglalkozni, mégpedig, ahogy a cím is elárulhatta, a különböző játék kiegészítőkről lesz szó. Elég megosztó a témakör, hiszen sokan pártolják és ellenzik a társasjáték bővítéseket, valaki szerint csak egy újabb rókabőr lehúzása egy jó márkanevű játékról, mások szerint pedig egy-egy kiegészítő rengeteg új színt és élményt tud vinni a szeretett játékba. Mindkét tábornak igaza van valamiben, és játéka is válogatja a bővíthetőséget, így a legjobb lesz, ha sorra vesszük a legnépszerűbb társasjátékok kiegészítőit!

7 Wonders: Leaders

A 7 Wonders, avagy a 7 Csoda az utóbbi idő legtöbbet díjazott és legnépszerűbb játéka, de mivel aránylag friss megjelenésűnek számít, ezért eddig „csak” egy kiegészítője, a Leaders - Vezetők jelent meg (eltekintve a promóciós mini-kiegészítőkről, mint például Manneken Pis-t és a Catan szigetét ábrázoló csodákról, amelyek azonban sajnos boltban nem kaphatóak). A 7 Wonders önmagában is egy változatos játék, a különféle képességű csodák, és a lapjárás is mindig más stratégiát kíván meg, viszont a rengeteg újrajátszás miatt mindenki örömmel keverte bele a Leaders lapjait.

A ókori civilizációk versengéséhez a Leaders-ben egy teljesen új játékelemet kapunk a címadó Vezető kártyákkal. A játék elején minden játékos húz négy vezető lapot, amelyen az ókor olyan nagy alakjai láthatóak, mint Nagy Sándor, Arkhimédész vagy Imhotep. Az alapjátékból jól ismert módszerrel kiválasztjuk és továbbadjuk a hadvezéreket, uralkodókat és tudósokat, majd amikor összeállítottuk a vezéreinket következik a toborzás. Minden kor elején sorra kerül egy ilyen fázis, amikor pénzért kirakhatunk egy vezető lapot, amelyek mind különféle előnyökkel ruháznak föl minket. Vannak egészen egyszerűek, amelyek pénzt, győzelmi pontot vagy egy tudományos ikont adnak, és vannak olyanok, amelyek egyedi lehetőségeket biztosítanak a továbbiakban. Példának okáért Arisztotelész minden tudományos sorunkért plusz három pontot ad, Tomirisz a ránk mért vereségeket hárítja ellenfelünkre, Vitrivius pedig az ingyenes építések után fizet minden alkalommal két aranyat. Ezeken kívül 33 másik vezetővel kalkulálhatunk, amelyek szintén változatos kombinációkban frissítik fel a jól ismert játékmenetet. A Leaders kiegészítőhöz tartozik még egy Róma csoda lap, aminek birtokosa olcsóbban tud több vezető lapot kijátszani, valamint a négy új céh lap némelyike is az új karakterekhez kapcsolódik.

A 7 Wonders: Leaders olyan, amilyennek egy ideális társasjáték kiegészítőnek lennie kell! A vezető lapok meghozták a kellő csavart és újítást, új változókat is belevitt a számításokba, ugyanakkor az eredeti játék taktikai elemei sem szorultak háttérbe. A francia tervező, Antoine Bauza és a kiadója összesen hét kiegészítőt ígértek, ezek közül a másodikat, a Cities-t májusra várhatjuk, ebben a hírek szerint helyet kap két új csoda, rengeteg lap, különleges fekete kártyák, nyolc játékos és páros harci lehetőségek.

Catan telepesei: Tengeri utazó; Lovagok és városok

A Catan telepesei sokaknak az első komolyabb társasjáték élményt jelentette, így valószínűleg ennek kapcsán ismerkedtek meg legtöbben a kiegészítő fogalmával. A Catan szabályai a gyakorlott társasjátékos szemünknek mára olyan egyszerű, mint a bot, így a bonyolításnak szánt bővítések nélkül már nem is szoktunk nagyon játszani, viszont szerintem fontos, hogy a kezdők milyen sorrendben ismerkednek meg velük.

A Tenger utazói jelent meg elsőként, és a szerző, Klaus Teuber másik két játékaihoz, a szintén sikeres Anno 1503-hoz és a kevésbé sikeres Entdeckerhez hasonlóan a földrajzi felfedezéseket keverte az ismert cserekereskedelmi mechanizmushoz. A sziget kikötőiből kiépíthetünk tengeri útvonalakat hajóinkkal, amelyekkel újabb szigeteket fedezhetünk föl, hogy termékeny területein újabb településeket alapítsunk. A szabálykönyv többféle játékvariánst kínál, így lehet különböző összeállítású szigetvilágot meghódítani, egy-egy plusz szabállyal kiegészítve a játékot. A kiegészítő szabályai nagyon egyszerűek, új bonyodalmat csak a vízen vívott verseny nyújt, ami lényegében ugyanúgy a termékeny területek megszerzéséről szól, mint az alapjáték.

A Lovagok és városok már összetettebb kiegészítőnek tekinthető, sokkal több lehetőséget nyújt, mint a tengeri kaland. A történet szerint Catan szigetét barbárok fenyegetik, ezért a fejlődő telepesek kénytelenek lovagokat állítani otthonuk védelmében. A fejlődő városok már kereskedelmi anyagokat is előállíthatnak, ércből pénzt vernek, fából papírt és gyapjúból szövetet készítenek. Az új anyagokból fejleszthetjük a gazdaságunkat, illetve áldozhatunk a tudományoknak és a politikának, amivel később fejlesztés kártyákhoz juthatunk. Minden körben három különböző kockával dobunk, egy natúr és egy piros színű számozottal, valamint egy különlegessel, amin a három hatalmi ág színe, illetve a barbárok hajói láthatóak. Úgy juthatunk a tematizált speciális lapokhoz, ha az adott színű szimbólum mellé a piros kockával a fejlettségi szintünkkel egyenlő vagy kisebb értéket dobunk. Minden szint kiépítéséhez egyre több kell a megfelelő kereskedelmi anyagból, míg a hatodik szinttel egy-egy metropoliszt is kiépíthetünk, ami szintén extra pontokat jelent a játék végén. A kalózhajó jel dobására a barbár hajók közelednek a sziget partjaihoz. Ennek elhárítására lovagokat képezhetünk és állítunk csatasorba, hiszen a sziget megmentője minden támadásnál pontokat gyűjthet. Az új kereskedelmi anyagok, a felosztott fejlesztések, és a katonák igen sokrétűvé teszik az amúgy egyszerű játékot.

Mi a családban annyira megszerettük a kiegészítőket, hogy mostanában már szinte csak mindkét kiegészítővel megtoldva játsszuk a Catan telepeseit, rutinos játékosoknak sokkal jobban élvezhető lesz így a szerencsére épülő cserekereskedelmi játék. Ellenpontként kell megemlítenünk a régi és az új kiadás kompatibilitási problémáit, ugyanis az első kiadás fa figurái és játékelemei közel sem tökéletesen passzolnak második generációs, műanyag figurás Catan kiadással. Ma már csak az új verzió kapható az alapjátékból és a két kiegészítőből, viszont a legtöbb embernek még a „kis, fa templomos” kiadás van meg, így ha a teljes értékű élményt szeretnének, kénytelenek vagyunk az új Catant is beszerezni (vagy egy fafigurás kiadást vadászni az apróhirdetések közt…). Lehet, hogy ezzel a Piatnik az alapjáték eladását akarta növelni, vagy csak az európai piachoz akart csatlakozni, mindenesetre sokan átkozódtak, és túrták a boltokat egy-egy régi típusú kiegészítő után.

A Catan telepesei és a 7 Csoda a múlt és a jelen két legnagyobb sikere, persze ez csak a jéghegy csúcsa. Ott van még rengeteg, kiegészítőkben tobzódó, népszerű társasjáték, mint a Carcassonne vagy a Dominion, de ezekről csak legközelebb…

0 Tovább

játszma

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek