A Glen More-ral kapcsolatban már fölmerült a Ravensburger kötelékeibe tartozó Alea, és közepes dobozos sorozata, amiben kompakt, egy óra játékidő körüli, ötletes társasjátékokat jelentetnek meg. A skót klánokról szóló gazdasági játék után a sorozatban következőként megjelenő Artus egy teljesen más világba kalauzol bennünket (még ha földrajzilag nem is megyünk messzire), viszont pontosan ugyanúgy próbál újat mutatni a saját műfaja keretei közt. A nagynevű, összeszokott szerzőpáros Michael Kiesling és Wolfgang Kramer neve eddig nagyobbrészt a tematikus(abb) játékokhoz fűződött (Tikal, Java, Torres, Asara), viszont az Artus tőlük szokatlan módon sokkal inkább egy számolós, taktikázós, de első sorban absztrakt típusú játék.
A játékosok Artúr király udvarában rendezett fogadásra érkező lovagok, akik a híres kerekasztal körül igyekeznek az este alatt a társadalmilag legjobb ülőhelyeket megszerezni a lakomán, miközben a hercegek hatalmi harcaiból is igyekeznek a legjobban kijönni. A játéknak van egy kezdő és egy haladó változata, a következőkben az utóbbiról lesz szó, hiszen ebben jönnek ki igazán a játék nyújtotta taktikai lehetőségek. A játék kezdetén felrakunk három herceg és egy király figurát (a hercegeket 1-1 gyűrűvel jelöljük, míg a királyt 3-al), majd felváltva lerakjuk 3 (illetve játékos számtól függően 4) lovag bábunkat az asztal körülötti helyekre. Az asztalon különböző pontszámok láthatóak, a király jobbján értékes pluszpontok, közel a balján lévő semleges helyek után azonban súlyos mínuszpontok láthatóak az ülőhelyeket megjelölve. A dolog trükkje abban rejlik, hogy az asztal forog, így ha a király továbbáll (esetleg új királyt választunk), akkor a megfelelő értékek is csúsznak, ezzel teljesen új helyzetet teremtve.
Minden játékosnak három pakli kártyája van, az egyikben a lovagok mozgatására, a másikban hercegek léptetésére és meggyűrűzésére (ugyanis ha egy hercegre összesen 3 gyűrű fölkerül, akkor ő lesz az új király, így az asztal is felé fordul), ha a harmadikkal pedig különféle értékelések végrehajtására van lehetőségünk. Amikor sorra kerülünk, a kezünkben tartott lapok közül kijátszunk egymás után kettőt, majd a megfelelő paklikból egészíthetjük ki kezünket, a szükséges típusú lapokat választva. Amikor egy lovagot léptetünk, akkor a lapon látható határértékek között tehetjük meg azt, majd a célhelytől függetlenül azt a pontszámot kapjuk meg, ahonnan elindultunk, ugyanez a helyzet a hercegek mozgatásával is. Az így szerezhető sok kis pontszám mellett nagyobbat az értékelő lapokkal szerezhetünk, amelyeken különböző feltételek alapján használhatunk. Van olyan, amivel egyszerre összes lovagunkat értékeljük, van olyan, amivel minden begyűjtött pontszámot ellentétes előjellel kaphatjuk meg, de olyan is akad, amivel kötelezően vissza kell lépnünk három mínuszos helyen álló lovag értékével. A játék addig tart, amíg minden lapunkat föl nem használjuk, így az értékelőinket is a lehető legjobb pillanatokra kell időzítenünk, mert ha esetleg nem tudnánk teljesíteni, akkor súlyos büntetést szenvedünk el a játék végeztével.
Az Artus egy igazi számolgatós taktikai játék, ahol rövidebb és hosszabb távú céljainkat igyekszünk minél jobban kimatekozni, és persze ellenfeleink terveit minél jobban keresztülhúzni egy-egy ravasz lépésünkkel. Családi verzióként kipróbálhatjuk az alapváltozatot, amiből kimaradnak az értékelők, és csak a lépésekért megszerezhető pontszámok maradnak, viszont ha a rövid, tartalmas és agyalós játékok hívei vagyunk, akkor a haladó Artus az egyik kedvencünk lesz.
A képek Lacxox kollegánk munkái!
Utolsó kommentek